Sikkerbil.dk
-går bag stjernerne
 |
- det uafhængige websted omkring bilsikkerhed
-
næsten alt om Euro NCAP
tilbage i tiden klik på stjernerne!
Indholdet
af EuroNCAP.dk og Sikkerbil.dk opdateres dog ikke mere!
Tests, der er over seks år gamle, kan ikke sammenlignes.
|
|
(Foto: Euro NCAP) Teksten
herunder er senest opdateret
26-04-2023

Den røde Fiat Seicento
(600) blev introduceret i sidste del af 1997, men blev først
testet af Euro NCAP i år 2000. Med et skandaløst resultat til
følge. Fem år senere havde Fiat lært lektien og den nye Fiat
Cinquecento opnåede topkarakter i samme test og med samme
hastighed (64 km/h. |
(Foto: Sikkerbil.dk
Sikkerbil.dk skrives af FDMs tidligere, mangeårige sikkerhedsekspert,
motorredaktør Leif Willy Nielsen. Med fra Euro NCAPs start i 1996, indtil april
2010 som FDMs repræsentant i FIA EU Technical Affairs Working Group. FIA er
bilklubbernes paraplyorganisation. Leif Nielsen startede i 2001 sitet
www.Euroncap.dk, der nu
er omdøbt til www.Sikkerbil.dk. Euro NCAPs officielle,
engelsksprogede,
hjemmeside finder du på www.euroncap.com. Der er også mulighed for at tilgå den på andre sprog, men ikke dansk. |
|
(foto: Euro NCAP)
Dansker ny præsident for Euro NCAP
Euro NCAP's medlemmer har valgt
danskeren Niels Ebbe Jacobsen som præsident og formand for bestyrelsen, som han
tiltrådte i 2019 som repræsentant for ICRT, (International Consumer Research &
Testing). En international organisation, der gennem 30 medlemslande, i Danmark
gennem TÆNK og Forbrugerrådet repræsenterer Euro NCAP på linie med FDM,
herhjemme dog mest i relation til testning af autostole.
Før Niels Ebbe Jacobsen kom til ICRT var han direktør
i "Consumer Reports",en
førende biltestorganisation i USA og samtidig leder af test- og
forskningsafdelingen ved det danske Forbrugerråd.
Euro
NCAPs generalsekretær, Michiel van Ratingen, siger om den nye præsident: ”I det næste årti vil mobiliteten ændre sig dramatisk med avancerede aktive
sikkerhedssystemer, automatiseret kørsel, mere bæredygtige fremdrivningssystemer
og yderligere skift på markedet fra bilejerskab til mobilitet som en tjeneste.
Jeg ser meget frem til at arbejde sammen med Niels for at tilpasse disse
ændringer til gavn for europæiske borgere. ”
foto: Euro NCAP
|
|
Euro NCAP har for et par år
siden haft sit 20 års jubilæum. Tyve år, der
har betydet et stort spring fremad for trafiksikkerheden. Euro
NCAP skønner, med baggrund i en rapport, at 78.000 liv er blevet
sparet gennem årene. Den slags beregninger kan man dog tillade sig
at være skeptisk over. Det er nemmere at tælle de dræbte i
trafikken end at tælle de overlevende.
Men sikkert er det, at manges liv er sparet gennem årene,
og lige så vigtigt, utallige har fået lov at beholde deres
førlighed på grund af bedre biler med bedre sikkerhedsudstyr. Disse fremskridt har kunnet følges test for test siden den første
blev offentliggjort i februar 1997 efter et par års forarbejde.
Euro NCAP var dog ikke først på banen. Størst betydning i
Europa har den tyske bilistorganisation ADAC haft og ligeledes de
svenske trafikmyndigheder og forsikringsselskabet Folksams helt
anderledes måde at opgøre bilernes sikkerhed på. Nemlig ved at
registrere skaderne bilmærke for bilmærke, årgang for årgang. En
form for statistik, som kun ser bagud, hvor Euro NCAPs princip er
samme størrelse/vægt mod en tilsvarende bil. Stjernetallet for
små, lette og store, tunge biler må således ikke sammenlignes. Prøv at få bilkøberne og bilbranchen til at forstå det!
ADAC og det svenske Vägwerket har dog i alle årene være
hjørnestolper i Euro NCAP, som egentlig opstod i England.
Grundlæggerne var bilklubben AA (England), FIA og forbrugergruppen
ICRT, RAC (Royal Automobile Club, og UK Department for Transport. Året efter kom Holland med samt AIT (Klubsamarbejde) og ADAC,
Tyskland. Andre selvstændige medlemmer kom til, nemlig Frankrig,
Catalonien (Spanien), Luxembourg, Italiensk
bilklub, det engelske forsikringsselskab Thatcham, mens FIA og testorganisationen
ICRT tager sig af
bilklubber og forbrugerorganisationer, som f. eks. i Danmark, FDM
og TÆNK.
Alt i alt
er det stort set slut med usikre biler i EU.
Bilerne bliver dog stadig bedre, hvilket ikke mindst skyldes ny
elektronik, som fra ABS-bremser har udviklet sig til ESC (tidl.
ESP), Autobrems, der nu også kan registrere bløde trafikanter og fartbegrænsere. Fremtiden bliver spændende. I Danmark repræsenterer kun FDM aktivt Euro NCAP gennem sit
medlemsskab af FIA. TÆNK kunne også gøre det, men har nøjedes med
at specialisere sig omkring børnenes autostole. Her deler FDM og
TÆNK det samme baggrundsmateriale.2018 blev interessant, fordi mange allerede testede biler nu
skullel gentestes, nemlig, hvis deres hidtidige euroncap-test var over 6 år
gammel.
Det førte i december-testen 2017 til mandefald bland
hidtidige 5-stjernede biler.
Og bemærk, at selv om en bil opnår fem stjerner i euroncap-testen,
gælder karakteren kun danske biler med det exact samme
sikkerhedsudstyr, som den testede udgave. Den danske bilimportør
skal "selvangive" hver enkelt solgt bil i forbindelse med
førstegangregistreringen og opnås kun et resultat på under fem
stjerner bortfalder det nedslag i registreringsafgiften, der
tildeles 5-stjernede biler. Et beløb, der netop er blevet forhøjet
samtidig med at de hidtidige fradrag for f. eks. ABS-bremser og ESP
er bortfaldet.Det vil virkelig kunne påvirke prisen, hvis ikke den danske
importør opgraderer bilens udstyr eller påtager sig en merudgift.
|
Nyt fra Færdselsstyrelsen
pr. 1. december 2018: Færdselsstyrelsen har netop reviderede i 2018 deres regler for Euro NCAP i
forbindelse med dansk registrerede biler. Det er de danske
importører, som skal fremlægge resultaterne fra Euro NCAP
testen af deres enkelte modeller sat i relation til danske
bestemmelser. En bil, der optræder med f.eks. fem stjerner på den
officielle Euro NCAP hjemmeside (www.euroncap.com)
er ikke uden videre også femstjernet i Danmark med den følgende ret
til nedslag af registreringsafgiften med nu 8.000 kr. af den
registreringspligtige værdi. Slutfradraget afhænger af den enkelte bils værdi. Færdselsstyrelsen har sendt et nyt dokument ud, hvor principperne
detaljeret forklares til gavn for bilimportørerne, men bilkøberne
kan også have interesse i nyhederne på området, ligesom der også
redegøres for reglerne bagud. Klik på linket
HER
2022:
Euro NCAP byder Norge,
Statens vegvesen (NPRA),
velkommen som nyt nordisk medlem:
Endnu mangler den danske færdselsstyrelse.
I
2022 glæder Euro NCAP sig officielt at byde
Statens vegvesen (NPRA) velkommen som medlem,
hvilket yderligere udvider netværket af
europæiske medlemslande, regioner,
mobilitetsklubber, forbrugerorganisationer og
bilforsikringsselskaber, der arbejder sammen for
at fremme trafiksikkerheden. Statens vegvesen er
ansvarlig for al trafiksikkerhed i Norge med
ambitionen om nul dødsfald og alvorligt kvæstede
trafikanter i 2050, og samarbejder og
koordinerer arbejdet med flere andre nationale
organer og organisationer, der arbejder med
trafiksikkerhed.
(Foto: Euro NCAP)
Norge har i de senere år etableret sig som en
højt kvalificeret drivkraft bag fremtidige
mobilitetskoncepter og elektromobilitet, som har
en enorm udbredelse i landet. Norge har verdens
største registrerede antal af
plug-in-elbiler per indbygger med Oslo anerkendt
som verdens elbil-hovedstad. I marts 2014 blev
Norge det første land, hvor over 1 ud af 100
personbiler på vejen er en plug-in. Norges flåde
af elbiler er også en af de reneste i verden,
fordi 90 % af den elektricitet, der produceres i
landet, kommer fra vandkraft og 10 % kommer fra
vindkraft.
Norge har et samlet areal på 385 tusinde
kvadratmeter, en befolkning på næsten fem en
halv million, og i 2022 var der 2,9 millioner
personbiler i Norge, 531 i brug pr. 1.000
indbyggere. Transport er stærkt påvirket af
Norges lave befolkningstæthed, smalle form og
lange kystlinje, og vejtransport dominerer
transportsektoren. NPRA er en statslig
institution, der betjener og rapporterer til det
norske transportministerium.
"Jeg er glad for at kunne byde Norske
Vegforeninger velkommen i Euro NCAP-konsortiet.
Deres medlemskab signalerer en stærk interesse,
ikke blot for at støtte udviklingen af
avancerede sikkerhedsteknologier i Norge, men
tilbyder også en forpligtelse til at støtte
europæisk smartere mobilitet gennem deres egen
videndeling. Fra norsk medlemskab vil Euro NCAP
drage fordel af et nyt marked, hvor mange
producenter tester teknologier og fremskridt
inden for deres køretøjer.
siger Michiel van Ratingen, Euro NCAPs
generalsekretær.
Leif Nielsen
Euro NCAP 7. december 2022 |
Leuven | PRESSEMEDDELELSE
Sidste års
udgivelse med 14 biler afspejler
2022, da nye
protokolopgraderinger er lige
rundt om hjørnet .
Euro NCAP
offentliggør resultater for sin
endelige gruppe af biler for
2022. Kun tre af de 14 testede
biler opnåede ikke den maksimalt
mulige femstjernede
sikkerhedsvurdering.
Mangfoldigheden af køretøjer,
der blev testet i 2022, omfatter
i dagens gruppering tre
kinesiske biler, supermini'er,
familiebiler, offroaders, MPV'er,
pick-up'er og fire
premium-køretøjer, inklusive den
luksuriøse Lucid Air på
udstillingen.
Lucid, et af
mange nye mærker testet af Euro
NCAP i 2022, bringer sin 'Air'-model
til Europa med en femstjernet
vurdering. Lucid Air, som er
placeret i premiumsegmentet og
omfattende udstyret med den
nyeste sikkerhedsteknologi,
holder stand mod biler som Tesla
Model S, der blev offentliggjort
i sidste måned, og andre
avancerede køretøjer som Lexus
RX og Land Rover Discovery
Sport, både store offroaders og
den mindre Mercedes-Benz GLC,
alle offentliggjort i den nye
test.
Den USA-baserede
Lucid kommer i et år, som har
været bemærkelsesværdigt for
antallet af nye kinesiske
mærker, der kommer til Europa.
Chery, der er
veletableret i andre regioner i
verden, kommer til Europa med
OMODA5 ,
en lille offroader, mens
SAICs Maxus introducerer
MIFA 9, en stor MPV, og
begge leverer femstjernede
resultater. MG, et andet
SAIC-mærke, fortsætter
sin succes med en
top-sikkerhedsvurdering for sin
MG 4, en lille, elektrisk
familiebil.
2022 har også
vist tendensen til
elektrificering accelerere.
Volkswagen nye retromodel"
ID. Buzz er en ren
elelektrisk version af en stor
MPV. Forbrændingsmotor -
tvillingerne, Ford Ranger og
VW Amarok pick-up'er
kombinerer traditionelle
drivlinjer med up-to-date
sikkerhedsteknologi.
|
|
Toyota
kommer tilbage til fem stjerner i LATIN
ANCAP, og
Volkswagen tilføjer tre- og femstjernede
modeller
Latin NCAP, der efter Euro NCAPs forbillede, men i en form
tilpasset de aktuelle forhold i
Sydamerika og Caribien, viser i den
nyeste test, hvor langt
sikkerhedsarbejdet er nået i denne femte
test i 2022.
Det blev til femstjernede resultater for
Toyota Corolla og Volkswagen New Virtus
og tre stjerner for VW New Polo.
Toyota Corolla, produceret i Brasilien,
opnåede fem stjerner. Corollaen, der har
7 airbags og som har haft
elektronisk stabilitetskontrol (ESC) som
standard siden 2017, opnåede 83,31 % i
voksentesten , 91,84 % i børnetesten ,
59,72 % i beskyttelse af sårbare
trafikanter og 81,57 % i
sikkerhedsassistent-testen. Modellen
blev frivilligt testet for femte gang af
producenten, og resultatet gælder for
alle produktionsanlæg i Latinamerika.
Volkswagen New Polo, produceret i
Brasilien, opnåede tre stjerner. Poloen
med 4 airbags (2 frontale og 2
sidehoved/krop) og ESC som standard
opnåede 73,21% for voksne passagerer,
71,33% for børn, 51,41% for sårbare
trafikanter og 58,14 % i Safety Assis (sikkerhedsassistent-udstyr)t.
Bilen blev testet i frontalkollision,
sidekollision, piskesmæld,
fodgængerbeskyttelse og ESC. Manglen på
tilgængelighed af ADAS-teknologier (Advanced
Driver Assistance System),
og mangel på gardinairbags begrænsede
primært modellen i at opnå en bedre
vurdering. Modellen blev testet som
frivillig beslutning fra producenten.
Volkswagen New Virtus, produceret i
Indien, opnåede fem stjerner. Den nye
Virtus med 6 airbags og ESC som standard
opnåede 92,35 % i voksentest, 91,84 % i
børnetest, 53,09 % for sårbare
trafikanter og 84,98 % i
sikkerhedsassistent-testen. Bilen blev
testet i frontalkollision,
sidekollision, piskesmæld,
fodgængerbeskyttelse samt AEB by (autobrems)og
landevej ESC. Modellen blev testet som
en frivillig beslutning fra producenten.
Latin NCAP tester de mest basale passive
sikkerhedsspecifikationer for modellerne
og anbefaler på det kraftigste
forbrugere at købe versioner udstyret
med testede og velfungerende
ADAS-teknologier.
På den måde venter Latin NCAP at
kunne bidrage så meget til sikkerheden,
at Europæiske og biler fra den tredje
verden yder brugere og omgivelser samme
sikkerhed.
Leif Nielsen |
|
|
|