Sikkerbil.dk - går bag stjernerne

- det uafhængige websted omkring bilsikkerhed 
     - alt om Euro NCAP - på dansk!
       Men fremover ikke frit tilgængeligt idet indholdet ikke opdateres.


Den røde Fiat Seicento (600) blev introduceret i sidste del af 1997, men blev først testet af Euro NCAP i år 2000. Med et skandaløst resultat til følge. Fem år senere havde Fiat lært lektien og den nye Fiat Cinquecento opnåede topkarakter i  samme test og med samme hastighed (64 km/t).   (Foto: Euro NCAP)                                                                   

 

Euro NCAP har eksisteret i over 22 år, og det har betydet et stort spring fremad for trafiksikkerheden. Euro NCAP skønner, med baggrund i en rapport, at 78.000 liv er blevet sparet gennem årene. Den slags beregninger kan man dog tillade sig at være skeptisk over. Det er nemmere at tælle de dræbte i trafikken end at tælle de overlevende.
Men sikkert er det, at manges liv er sparet gennem årene, og lige så vigtigt, utallige har fået lov at beholde deres førlighed på grund af bedre biler med bedre sikkerhedsudstyr.
Disse fremskridt har kunnet følges test for test siden den første blev offentliggjort i februar 1997 efter et par års forarbejde.
Euro NCAP var dog ikke først på banen. Størst betydning i Europa har den tyske bilistorganisation ADAC haft og ligeledes de svenske trafikmyndigheder og forsikringsselskabet Folksams helt anderledes måde at opgøre bilernes sikkerhed på. Nemlig ved at registrere skaderne bilmærke for bilmærke, årgang for årgang. En form for statistik, som kun ser bagud, hvor Euro NCAPs princip er samme størrelse/vægt mod en tilsvarende bil. Stjernetallet for små, lette og store, tunge biler må således ikke sammenlignes.
Prøv at få bilkøberne og bilbranchen til at forstå det!
ADAC og det svenske Vägwerket har dog i alle årene være hjørnestolper i Euro NCAP, som egentlig opstod i England. Grundlæggerne var bilklubben AA (England), FIA og forbrugergruppen ICRT, RAC (Royal Automobile Club, og UK Department for Transport.
Året efter kom Holland med samt AIT (Klubsamarbejde) og ADAC, Tyskland. Andre selvstændige medlemmer kom til, nemlig Frankrig, Catalonien (Spanien), Luxembourg, Italiensk bilklub, det engelske forsikringsselskab Thatcham, mens FIA og testorganisationen ICRT tager sig af bilklubber og forbrugerorganisationer, som f. eks. i Danmark, FDM og TÆNK.

Summa summarum: I dag er det stort set slut med usikre biler i EU. Bilerne bliver dog stadig bedre, hvilket ikke mindst skyldes ny elektronik, som fra ABS-bremser har udviklet sig til ESC (tidl. ESP), fartbegrænsere og Autobrems, der nu også kan registrere bløde trafikanter.
Fremtiden bliver spændende, men den lader jeg nu andre om at opdatere.
I Danmark repræsenterer kun FDM aktivt Euro NCAP gennem sit medlemsskab af FIA. TÆNK kunne også gøre det, men har nøjedes med at specialisere sig omkring børnenes autostole. Her deler FDM og TÆNK det samme baggrundsmateriale.

For aktuel information henvises til den officielle hjemmeside, www.euroncap.com, der kan læses på flere sprog, f. eks. svensk, men ikke dansk.

2018 bliver interessant, fordi mange allerede testede biler nu skal gentestes, hvis deres hidtidige euroncap-test er over 6 år gammel.

Det har allerede i december-testen 2017 ført til mandefald blandt hidtidige 5-stjernede biler. F. eks. gjorde VW et stort nummer ud af sit femstjernede resultat for den lille VWup, det fik karakteren i november 2011.
Var bilen blevet testet to måneder senere, var det kun blevet til tre stjerner og sådan er det stadigvæk.

Siden 1. januar 2018 ophørte tilladelsen til at reklamere med fem stjerner nemlig, idet Euro NCAP har indført en regel, der medfører, at et testresultat bortfalder efter en seks års periode medmindre en ny test viser, at de nyeste testkrav for fem stjerner opfyldes..

En sådan test har VW ikke  ønsket, så lige pludselig er der blevet meget stille omkring sikkerheden i VWup samt søstermodellerne Seat Mii og Skoda Citigo.

Man skal være øvet i at læse Euro NCAP resultaterne for at opdage de faldende stjerner.

Og bemærk, at selv om en bil opnår fem stjerner i euroncap-testen, gælder karakteren kun danske  biler med det exact samme sikkerhedsudstyr, som den testede udgave. Den danske bilimportør skal "selvangive" hver enkelt solgt bil i forbindelse med førstegangregistreringen og opnås kun et resultat på under fem stjerner bortfalder det nedslag i registreringsafgiften, der tildeles 5-stjernede biler. Et beløb, der netop er blevet forhøjet samtidig med at de hidtidige fradrag for f. eks. ABS-bremser og ESP er bortfaldet.

Det vil virkelig kunne påvirke prisen, hvis ikke den danske importør opgraderer bilens udstyr eller påtager sig en merudgift.

VW Up angives med fem stjerner i 2011. Men et klik på feltet i den røde ring fortæller (skemaet til højre), at bilen første gang blev testet i 2011 og siden, i 2016, fik den et facelift, der dog ikke påvirkede kollisionssikkerheden.

I januar 2018 udløb den oprindelige test, (Rating expired) og de fem stjerner må ikke mere bruges af VW.

Betegnelsen vil fremover være: ikke testet.

Nyt fra Færdselsstyrelsen
pr. 1. december 2018:

Færdselsstyrelsen har netop revideret deres regler for Euro NCAP i forbindelse med dansk registrerede biler.

Det er de danske importører, som skal fremlægge resultaterne  fra Euro NCAP testen af deres enkelte modeller sat i relation til danske bestemmelser. En bil, der optræder med f.eks. fem stjerner på den officielle Euro NCAP hjemmeside (www.euroncap.com) er ikke uden videre også femstjernet i Danmark med den følgende ret til nedslag af registreringsafgiften med nu 8.000 kr. af den registreringspligtige værdi.
Slutfradraget afhænger af den enkelte bils værdi.

Færdselsstyrelsen har sendt et nyt dokument ud, hvor principperne detaljeret forklares til gavn for bilimportørerne, men bilkøberne kan også have interesse i nyhederne på området, ligesom der også redegøres for reglerne bagud.

Klik på linket HER
 

Leif Nielsen

 

 


Bag stjernerne

 

Sikkerbil.dk skrives af FDMs tidligere, mangeårige sikkerhedsekspert, motorredaktør Leif Nielsen. Med fra Euro NCAPs start i 1996, indtil april 2010 som FDMs repræsentant i FIA EU Technical Affairs Working Group. FIA er bilklubbernes paraplyorganisation.
Leif Nielsen startede i 2001 sitet
www.Euroncap.dk, der nu er omdøbt til www.Sikkerbil.dk. Euro NCAPs officielle hjemmeside finder du på www.euroncap.com

f9f1d0
 

        

                 Opdateret 21-05-2019

 

 www. sikkerbil.dk © 2017 •  Mail: info@sikkerbil.dk