 Bag stjernerne
Sikkerbil.dk skrives af FDMs tidligere, mangeårige sikkerhedsekspert, motorredaktør Leif Nielsen. Med fra Euro NCAPs start i 1996, indtil april 2010 som FDMs repræsentant i FIA EU Technical Affairs Working
Group. FIA er
bilklubbernes paraplyorganisation. Leif Nielsen startede i 2001 sitet www.Euroncap.dk, der nu er omdøbt til
www.Sikkerbil.dk. Euro NCAPs officielle hjemmeside
finder du på
www.euroncap.com |
:Ny
Euro NCAP testserie:
30.
November 2016
Lunken afslutning på årets testserie 2016
bød kun på 16 Euro NCAP testede bilmodeller,
under halvdelen af de seneste års kvoter. Til gengæld er flere af
bilerne testet efter et nyt regelsæt, der giver bilfabrikanterne mulighed for
at få bilerne testet med fuld sikkerhedspakke eller blot med en standardpakke
, som regel uden vigtigt nyt sikkerhedsudstyr som f. eks. AEB, automatisk
nødbremse.
På den måde kan næsten alle biler bryste sig af et femstjernet resultat for
den sikkerhedsoptimerede udgave, og så glider modellerne med tre eller fire
stjerner lidt i baggrunden.
Det er mere forhandlervenligt end
forbrugervenligt.
I årets sidste testrunde brillerer Audi Q2, Ford Edge og Hyundai Ioniq
med et femstjernet resultat ab fabrik i alle udgaver, mens Suzuki Ignis
springer fra fem til tre stjerne med kun basisudstyr.
Denne måde at vurdere biler på har for fabrikanterne den fordel, at de kan
sælge billige, mindre sikre biler til lande, der ikke går så højt op i
sikkerhed. Men også til mindre kræsne bilkøbere i lande som Danmark.
Ser man på bilerne basale kollisionssikkerhed
er der ingen særlig forskel på f. eks. den
femstjernede og den trestjernede udgave. Førersikkerheden er lige elendig i
begge udgaver med en efterhånden sjælden dårlig brun farvemarkering af
førerens bryst. Altså dårlig brystbeskyttelse i begge tilfælde.
SsangYong XLV har også en beskeden brystbeskyttelse i begge udstyrsudgaver og
er på dette felt i øvrigt helt identisk med SsangYong Tivoli (somikke må hedde
Tivoli i Danmark, men er omdøbt til SsangYong Luvi herhjemme).
Audi Q2 byder på rigtige pæne kollisionsresultater både ved for- og bagsæder,
hvilket også gælder for Hyundai Ioniq. Set ser knapt så pænt ud ved bagsædet
af Ford Edge.
Med hensyn til børnesikkerhed klarer
Audi, Ford og Hyundai sig godt.
Fodgængertestenhar et lavt resultat hos SsangYong, noget bedre hos Audi Q2 og
bedst hos Hyundai og Suzuki.
Efter vores mening burde biler med decideret dårlige punkter i
kollisionstesten ikke kunne opnå fem stjerner.

2.
oktober 2016
Ny Fiat Tipo falder igennem Fem
stjerner er efterhånden dagligdag for nye biler.
Men ikke for den nye udgave af Fiat Tipo. Selv
ikke efter, at Euro NCAP har åbnet for muligheden for at teste bilerne
med fuldt sikkerhedsudstyr eller i udgaver, der ikke sigter mod en
topplacering og som derved kan være konkurrencedygtige på markeder, hvor
sikkerheden ikke sættes lige så højt som i de fleste EU-lande.
Fiat benyttede sig af muligheden
og lod Tipo teste med en sikkerhedspakke, der indeholder fartbegrænser og
automatisk sikkerhedsbremse, AEB City og AEB Inter-urban samt de sædvanlige
selehuskere ved alle bilens pladser og sideløbende kun med basisudstyr.
Sikkerhedspakken er dog ikke nok,
hvis nogle minimumskrav i alle testens testbokse ikke er opfyldt. Og det er de
for Tipos vedkommende ikke for barnetestens vedkommende. : Her opnåedes
kun 60% af det mulige, hvor minimum for fem stjerner her er 75%.
Så i Danmark går selv topmodellen glip af de mulige fradrag i
registreringsafgiften for femstjernede biler.
Den automatiske nødbremse til hastigheder under 30 km/t (AEB City) klarede kun
hastigheder op til 20 km/t, så den fik kun godskrevet et nul, hvilket dog
reelt er uden betydning for testens resultat, idet de mulige 3 point for AEB
City kun tæller i piskesmældtesten, der er en del af voksenboksen, som med
sine 82% lå rigeligt over kravet til fem stjerner.
Et kig på de basale kollisionsresultater
viser absolut pæne tal for såvel fører som forsædepassager. Sidetesten og
pæletesten var endda begge til topkarakter. Det samme er piskesmældtesten for
fører- og forreste passagersæde,, mens bagsædets resultat er på det jævne.
Bagsædetesten er ikke baseret på en egentlig kollisionstest, men på opmåling
og skøn.
Den nye lige-på-og-hårdt test med kun 50 km/t og beregnet for mindre
kvindeskikkelser, var kun på det jævne.
Man kan altså klandre Fiat for AEB-Ciy og for nogle svagheder i barnetesten,
hvilket nok kan afholde børnefamilier fra køb.

Det blev kun til tre stjerner til Tipo med standardudstyr, mens
sikkerhedspakken
gav en stjerne mere.
Den fulde test kan ses på www.euroncap.com |
 |
 |
Resultaterne i selve
kollisionstesten er ens for begge udgaver, forskellene er
udelukkende baseret på registrering af udstyr. Helt i top i såvel
side- som pæletest. |
Sådan så Tipo ud efter den nye
ligepå-og-hårdt test, med 50 km/t direkte mod en flere meter høj
betonklods |
28. september 2016
Mercedes lever op til sit ry, mens
Peugeot kryber
over, hvor gærdet er lavest.
Euro NCAP
tester dryp for dryp.
Hvor der tidligere blev testet i bundter, kommer
resultaterne nu i mindre bidder. Formentlig fordi Euro NCAP testen har udviklet
sig til en højst kompliceret affære.
Mercedes-Benz nye E-klasse
har dog gjort livet lettere for testorganisationen. Der er ikke meget at
komme efter. De fem stjerner er fuldt fortjent. Selve kollisionsresultaterne
viser dog mere gult end grønt, men det er marginaler, der er tale om.
I den for resultatet vigtige sikkerhedsboks sparer Mercedes en
vognbaneassistent, som nok også er det udstyr, man bedst kan spare på. Mange
vælger alligevel at slå funktionen fra, da den kan virke irriterende. Til
gengæld byder E-klassen på aktiv fronthjelm som standard, men også et
nødbremsesystem, AEB Inter-urban, der også kan reagere, hvis en fodgænger kommer
i søgelyset.
De fem stjerner er hjemme, også på det danske marked, idet alt det nødvendige
udstyr for at leve op til Færdselsstyrelsens danske krav er standard.
Peugeot 3008
klarer sig også godt nok til
et femstjernet resultat på udgaver, der har samme udstyr, som den testede.
Utvivlsomt meget bevidst, har Peugeot regnet sig frem til, at det stykke
sikkerhedsudstyr, som ellers stormer frem selv i billigere biler, automatisk
nødbremse (AEB Interurban), kan undværes uden så stort et pointtab, at
resultatet ville ende på fire stjerner.
Vognbaneassistent opvejer her nødbremsen, men fodgængersikkerheden og
piskesmældtesten taber falder i takt med den manglende nødbremse. Men
sidstnævnte klares dog stadig fint.
Førersikkerheden i frontaltesten kom ud med et forbavsende dårligt resultat, der
grafisk illustreres med orange farve af førerens bryst - lig med "middelmådigt".
Euro NCAP burde også blokere for fem stjerner, der står for det optimale, hvis
vigtige resultater ikke er tæt på det optimale.

Den fulde test kan ses på www.euroncap.com
31.
august
2016:
To af bilerne er i to versioner - Kia Niro og Toyota Highlux - der er
sikkerhed til forskel
I alt blev
fire biler testet: Renault Scenic, Kia Niro, Toyota Highlux og Subaru Levorg.
Kun Kia og Toyota benyttede sig af den nye
mulighed for at markedsføre bilerne i versioner med eller uden det maksimale
sikkerhedsudstyr. Men det var nu ikke det, der sendte Kia Niro ned på fire
stjerner. Det var en ikke tilfredsstillende fodgængertest. Når blot et af fem
punkter ikke rangerer højt nok, daler stjernernes antal. Det er voksentesten,
barnetesten, fodgængertesten, sikkerhedsudstyret og til slut: Total-karakteren.
Kia Niro fik i sin lavest udstyrede udgave kun
57% i fodgængertesten, hvor 60% er minimum for fem stjerner. I den femstjernede
udgave blev fodgængertesten hævet til 70% udelukkende fordi denne udgave har en
AEB Inter-urban nødbremse, der også kan registrere fodgængere. En funktion, der
nu belønnes af Euro NCAP.
Det er således for så vidt ikke mangelen af AEB, der dumper Niro fra de fem
stjerner, men kun den lave fodgængerkarakter.
Så snævre marginer opererer Toyota ikke med. Her var det sikkerhedstesten, der
var dumpegrund med sine kun 25% ud af de for fem stjerner gældende minimum 50%.
Toyota har som standard kun installeret tre selehuskere, alt andet af det
testede sikkerhedsudstyr er ekstra. Og så tæller det ikke med.
Bagsædepassageren i form af en lille
kvindedukke, klarer sig dog ualmindelig dårligt i begge udgaver af Kia
Niros topudgave - ikke noget, der pynter, på en femstjernet bil.
Alle de andre biler klarer samtlige kollisionstest rimeligt uden at der ligefrem
er noget at råbe hurra for.


22. juni 2016:
Tre med topkarakter

Der
er kun tre deltagere
i juni måneds Euro NCAP testprogram. Senest, i april var der kun to deltagere.
Men resultaterne var alle femstjernede med især imponerende karakterer i
voksentesten, hvor det er selve kollisionstestene, der tæller.
I sikkerhedsboksen, hvor de nye AEB nødbremsesystemer kan influere stærkt på
muligheden for et femstjernet resultat, opnåede alle ligeledes gode resultater,
idet det vigtige sikkerhedsudstyr er standard ab fabrik. Altså også i Danmark.
Muligheden for at få testet bilerne med et lavere udstyrsniveau, blev derfor
ikke udnyttet.
Det går den rigtige vej!
To sider af samme sag:
Seat Ateca og VW Tiguan
er på mange måder identiske. Tiguan er en gammelkendt model, mens Seat-udgaven
først er på vej - men altså endnu ikke introduceret i Danmark.
Seat Ateca forventes at blive billigere end VW Tiguan, men det giver sig
ikke udslag i NCAP-testen. Voksen-området, herunder frontal og sidetests, gav
93% i karakter mod Tiguans 96%. Ateca var en smule bedre i de to frontaltest,
der udføres, men mistede en smule terræn i sidetesten, hvor en gardinairbag ikke
udløste perfekt. Selv om det er den samme type, der findes i Tiguan.
I sikkerhedsboksen fik begge biler femstjernede karakterer, men Ateca kun 60,
men Tiguan opnåede 68%.
Ateca har ikke vognbaneassistent som standardudstyr, mens Tiguan ikke har
fartbegrænser som standard. Af de to muligheder er Seats valg at foretrække.
Vognbaneassistenten finder mange som værende til større irritation end til gavn.
Seat Ateca er oplyst som værende med 4x4 og en egenvægt på 1300 kg, mens Tiguan
ikke er specificeret med 4x4, men alligevel vejer den 231 kg mere i den testede
version end Seat Ateca. Ateca er da også gjort 12 cm kortere end Tiguan og
ligner dermed meget Nissan Qashqai.
Alfa Romeo Giulia
er en Alfa med en helt
ny platform, der for første gang i mange år byder på baghjulstræk. De negative
sider ved baghjulstrækket opvejes af moderne elektronik, der sikrer stabiliteten
også for dem, som ikke er de store eksperter udi avanceret kørsel på glat vej.
Kun nogle få point
afholder Giulia fra en topkarakter i frontaltesten: 98% ud af de 100 mulige er
flot.
I sikkerhedsboksen opnår Giulia 60%. Fartbegrænser er standard, men den kan ikke
sættes eller justeres under fart, så det betyder et rundt nul på dette punkt.
Den automatiske nødbremse får 2,8 point ud af 3,0 mulige og vognbaneassistent er
også standard.
+ + +
April 2016:
Toyota Prius:
Første test med fodgænger-registrering.
Suzuki Baleno: Første test med dobbelt-karakter.
2016- NCAP-testen
byder på to revolutionerende nyheder, som
vi tidligere har gjort rede for her på siden. (se "Skruen strammes" i højre spalte)
Dels kan bilerne nu opnå ekstra karakter i fodgængertesten, hvis bilens
autobrems-system også kan registrere bløde trafikanter frem for kun biler.
Det system har den ene af de to biler i årets første regulære Euro NCAP-test:
Toyota Prius.
Den anden nyhed er, at bilerne nu testes i to versioner, med eller uden
avanceret sikkerhedsudstyr, med mindre det er standard. Uden det optimale
udstyr, kan bilen maks. opnå fire stjerner.
Et system, som faktisk længe har været taget i brug af den danske
færdselsstyrelse, der har indført sin egen vurderingsmetode, så kun biler med et
medtestet sikkerhedsudstyr danner baggrund for de danske stjerner - og dermed
for muligheden for fradrag i registreringsafgiften.
I den nye testrunde er en ny Suzuki Baleno blevet
testet på de to måder, hvilket giver en stjerne til forskel. Bilen til venstre
er testet med laveste standardudstyr og opnåede tre stjerner, mens bilen til
højre er udstyret med Suzukis sikkerhedspakke, uden dog at opnå en femte
stjerne.
I Danmark forventer importøren at 90% af bilsalget vil falde på udgaven med den
store sikkerhedspakke.

 |
 |
Suzuki Baleno i lige-på-og-hårdt testen, der supplerer den
sædvanlige off-set test |
Suzuki Baleno klarede ikke pæletesten særlig godt. Det gik for
meget ud over førerens brystparti. |
|
KLIK HER 2009-2015 Links til alle testede biler.
|
| f9f1d0
Herunder er en liste over crashtests 2009-2015 med links til de enkelte testomtaler.
Fra og med 2016 oversættes og forklares de enkelte tests ikke i større omfang,
idet vi ikke anser resultaterne for entydige. |
|
Opdateret
06-08-2020 version 2

Testgrupper 2013, 2014, 2015,
2016:
Klik på stjernerne:2016:
5.. testrunde (Oktober 2016):
Fiat Tipo standard - Fiat Tipo med sikkerhedspakke
4. testrunde (28. September 2016):
Mercedes E-klasse - Peugeot 3008
3.
testrunde (31. August 2016):
Kia Niro standard - Kia Niro med sikkerhedspakke - Renault
Scenic - Subaru Levorg - Toyota Highlux standard - Toyota Highlux med
sikkerhedspakke.
2. testrunde ( Juni 2016):
Alfa Romeo Giulia - Seat Ateca - VW Tiguan
1. testrunde ( April 2016):
Suzuki Baleno
standard, Suzuki Baleno med sikkerhedspakke
Toyota Prius standard
2015: (Klik for
billedliste)
7. testrunde (3. December)
BMW X1 - BMW Z4 - Jaguar XE - Jaguar XF - Kia Optima - Kia Sportage - Mercedes GLC
- Mini Clubman Cooper - Nissan NP300 Navara - Opel Astra Enjoy -
Renault Mégane - Renault Talisman
 6. testrunde (November 2015):
Audi
A4 -VW Caddy - Honda HR-V - Honda Jazz
5. testrunde (Oktober 2015):
Hyundai Tucson - Mazda MX-5 - Opel Karl
4. testrunde (September 2015):
Audi Q7 - Ford Galaxy - Ford X-Max - Mazda CX-3 - Mitsubishi L200
pickup - Renault Kadjar - Toyota Avensis - Volvo XC 90 - VW Touran
3. testrunde ( Juni 2015):
Fiat Panda Crosser - Hyundai i20 2015 -
Skoda Superb 2015
2. testrunde ( April 2015):
Fiat 500X - Mazda 2 1,5 "Core" - Renault Espace - Suzuki Vitara
1. testrunde ( Febr. 2015):
Audi TT 2.0 TFSI Sport
2014:
8. testrunde (3. + 10. december 2014)
Audi A3 Sportback e-tron - Dacia Logan MCV - Ford Mondeo st.car - Jeep Renegade - Kia Sorento GLS - Kia Soul EV - Kia Soul - Land Rover Discovery sport - Lexus NX - Mini Cooper - Opel Corsa . Porsche Macan - Smart Fortwo - Smart Forfour - Subaru Outback - VW Passat.
7. testrunde ( 5. november 2014):
BMW 2 serie - Nissan Pulsar - Skoda Fabia - Suzuki Celerio - Tesla Model S.
6. testrunde (1. oktober 2014):
Mercedes V-klasse - Nissan X-Trail - Citroën C4 Cactus.
5. testrunde (3. september 2014):
Citroën Berlingo - Mercedes GLA - Nissan e-NV200 Evalia - Renault Twingo - Toyota Aygo - Citroën C1 - Peugeot 108.
4. testrunde (25. juni 2014):
Citroën C-Elysée - Peugeot 301 - Ford Tourneo Courier - MG3 - Renault Mégane - VW Golf Sportsvan
3. testrunde (4. juni 2014):
"Quadricykler":
2. testrunde (14. maj:
Hyundai i10,
Mercedes-Benz C-klasse
1. testrunde (26. februar):
Nissan Qashqai
2013:
8. testrunde (November 2013):
BMW i3 - Ford Ecosport - Ford Tourneo Connect - Infiniti Q50 - Nissan Note - Maserati Ghibli - Mazda 3 - Mercedes Citan (gentest) - Mitsubishi Outlander - Peugeot 308 - VW T5 Komfort
7. testrunde (Oktober 2013):
Jeep Cherokee, Mercedes CLA klasse - Peugeot 2008 - Suzuki SX4
5. og 6. testrunde (September 2013):
Lexus IS - Mazda 6 - Mitsubishi Space Star - Opel Adam - Toyota Corolla - Kia Carens - Qoros 3 sedan
4. testrunde (Juni 2013):
Citroën C4 Picasso - Honda CR-V
3. testrunde (Maj 2013):
Chevrolet Trax, Renault Captur, Dacia Sandero II, Nissan Evalia
2. testrunde (April 2013):
Mercedes Citan Kombi
1. testrunde (Marts 2013):
Skoda Octavia, Toyota Auris, Renault Zoe, Toyota RAV4,
|
30-10-2013 Pas på dyrene:Pludselig var den der...
Bilister, der har været ude for at kollidere med et større dyr, husker som regel ikke, hvad der skete. ADACs gode råd er: Sæt farten ned, når du passerer skovstrækninger eller snævre landeveje omkranset af høje hække. Grafikken herunder viser, hvad et møde med selv et mindre dyr kan betyde, selv om man kun kører med 60 km/t. |
|
Euro NCAP - år for år: Idéen opstår:
27. juni 1994 offentliggør professor Adrian Hobbs fra "UK Department of Transport", det britiske transportministerium sine tanker om, og med baggrund i den amerikanske NCAP-test, at skabe en europæisk version. I første omgang i Storbritannien og evt. med støtte fra EU. Det skulle være som modvægt til, eller afløser for, de forskellige bilmagasin-crashtests, der
florerede uden entydig baggrund.
Juli 1995: EU-kommissionen erklærer at ville støtte initiativet.
December 1996: Åbningsmøde
Første Euro NCAP-test:
Offentliggøres februar 1997. Udført af UK
Dept. of Transport i samarbejde med de svenske transport-myndigheder, den britiske bilklub RAC, britisk
IT (International Testing), FIA (de europæiske bilklubbers paraply-organisation) og AA, den britiske "The Automobile Association". Adrian Hobbs bliver generalsekretær for Euro NCAP, mens FIAs præsident, Max Mosley, bliver bestyrelsesformand.. Første testede biler er superminierne Fiat Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, Renault Clio, Rover 100, Vauxhall Corsa, VW Polo - alle modelår 1996.
Juli 1997: Volvo S40 bliver den første 4-stjernede bil ( 4 stjerner er maks.)
Se hele Euro NCAPs historie
HER og alle testrapporternes forsider år for år. Indtil juni 2005 blev de udgivet på tryk, derefter kom de kun, som vi kender dem i dag på nettet.
|
Opdateret! 29-06-2012 NCAP-testen er en verdenssag - nu er også Syd-Øst Asien kommet med
Global NCAP blev dannet i juni 2011 i England som platform for den om sig gribende NCAP crashtestmetode (New Car Assessment Programme) - på dansk testprogram for nye biler. Fra USA har NCAP-testen bredt sig til Europa (Euro NCAP), Australien (ANCAP), Sydamerika mv (Latin NCAP), Kina, (C-NCAP), Korea (KNCAP) og Japan (JNCAP) og nu Syd-Øst Asien (ASEAN NCAP). Indien er endnu ikke medlem af Global NCAP men ventes at blive det i år, reglerne har de klar.

Til venstre ses de aktuelle NCAP-aktører på verdensplan: ANCAP (Australien), CNAP (Kina), Euro NCAP (Europa), JNACP (Japan), KNCAP (Korea), LATIN-NCAP (Latin-Amerika), US-NCAP (USA), IIHS (amerikanske forsikringsselskaber (amerikanske forsikringsselskaber) og ASEAN NCAP (Sydøstasien) | KLIK HER og se hvordan testen foretages i de forskellige lande. |
 |
06-01-2010: (revideret 14-12-2012)
En sikker bil skal have gardinairbag
Gardinairbag er et af de nyere krav, man må stille, hvis man ønsker en bil med maksimal sikkerhed. Som regel er gardinairbaggen blot en såkaldt "hoved-beskyttende airbag".
I annoncer er rigtige gardinairbags som regel kendt ved
 Opel Mokka har en ægte gardinairbag i hele kabinens længde og det er en god, stor luftpude, der tager imod hovedet ved en påkørsel fra siden. |
betegnelsen, "6 airbags". Nemlig to foran, to i siden og så to eller flere gardinairbags, som er placeret i siderne, oppe under bilens loft, parat til at skydes ned som en beskyttende luftpude lmellem hoved og sideruder og dørstolper. I nogle tilfælde i bilens fulde længde. Airbaggen er en hemmelighed Euro NCAP skriver desværre kun sjældent, om der er tale om en ægte gardinairbag eller blot en sideairbag med hovedbeskyttelse, indbygget i forsæderne. Denne fungerer som en sideairbag, der farer nedefra og op og beskytter hovedet. For så vidt effektiv, når personen i sædet sidder opret. Altså ved en normal sidekollision, men knap så effektiv, hvis kollisionen er mere kompliceret. Som f.eks. en frontalkollision efterfulgt af en påkørsel fra siden. Nogle biler leveres med hovedbeskyttende airbag som standard, mens den rigtige gardinairbag koster ekstra: Men den er pengene værd, hvis man ellers sætter pris på sit hoved. I testen af VW's nye VW Up! samt af VW Beetle, viste den billige form for hovedbeskyttende airbag sig at være så lille, at de beskyttende evner ikke synes overbevisende i det virkelige liv.
|
-----------------------------
redigeret 25-01-2013
Godt med airbag, men sikkerhedsselen redder flest liv
ADAC tester forskellen på airbag og sikkerhedssele
Nye forsøg med henholdsvis 64 og 30 km/t mod en barriere

KLIK på billedet eller stjernen for at se skemaet større
Efter at have konstateret, at en femtedel af de dødeligt kvæstede bilførere og passagerer sidste år ikke havde kørt med sikkerhedsselen spændt, tog den tyske crashtest ekspert emnet op i en serie tests. Eksperterne fra ADAC ulykkesforskning antager, at de fleste af de omkomne ville have overlevet, hvis sikkerhedsselen havde været korrekt spændt.
Har man selen korrekt fastspændt, er man godt beskyttet i en moderne bil selv om man kolliderer med en holdende bil med 64 km/t. Har man ikke spændt selen, ser situationen noget anderledes ud, airbag eller ej. En airbag er kun et supplement til sikkerhedsselen. Uden sikkerhedssele risikerer man livstruende skader på hoved og bryst, og meget sandsynligt opstår der blivende benskader. Selv med kun 30 km/t ved bykørsel kan forventes alvorlige skader, hvis selen ikke er spændt. Noget, der svarer til et fald fra fire meters højde. Man kan ikke forvente, at airbaggen overhovedet udløses ved lavere hastigheder. Det er en balancegang mellem faren for utilsigtet eller slet ingen udløsning. En udløst airbag er en dyr sag, så også derfor er det rimeligt at antage, at sikkerhedsselen alene tager sig af sikkerheden ved lavere hastigheder.
ADAC har opfordret myndighederne til at stille krav om selealarmer. Hidtil har det kun været Euro NCAP, der præmierede den slags., men EU/UN har nu udstukket nye
retningslinjer. Yderligere påpeger ADAC, at mange biler kun har selestrammere og selekraftbegrænsere ved forsæderne. Lovpligtig tilstedeværelse af dette udstyr ved bagsæderne kan være næste trin i lovgivningen.
|
------------------------------- 
ARKIV: |
Find et udvalg af tidligere artikler (se oversigten herunder). KLIK HER (man kan ikke gå direkte til de enkelte artikler). |
24-01-12 ADAC kræver nødbremseassistenter på Vare- og lastbiler over 3,5 ton. |
ADAC: Livsfarligt besøg i byggemarkeder |
06-01-12 Euro NCAP: Sidste udkald for nemme stjerner (2011) |
Euro NCAP: Danske regler fik sat skub i Euro NCAP. |
ESC: Japan kræver nu også ESC på alle nye bilmodeller. |
ESC på motorcykler vil kunne spare liv, siger FIA. |
ESC: lovkrav allerede i år (2011) |
EU: Krav om bremseassistent i nye biler |
EU: Kræver kørelys på alle nye personbiler. |
Elbiler: ADAC crashtester ny elbil Mitsubishi (iMiEV) |
Elbiler: Motorstøj i elbiler skal... |
Folksam: Kombinerer nu sikkerhed og miljø |
Folksam: Lille, let og farligere |
FIA: Verdensbanken bakker op |
FIA: Krisen kradser - bilklubberne har ikke råd til crashtests. |
Seletvang belønnes |
Små/Store: Tunge biler skal være fodgængervenlige |
Stjernerne sælger ikke: Bilkøberne ser mere på prisen. |
Quros- kinesisk bil, der ikke er rigtig kinesisk |
| |
11-01-2013 FOLKSAM undersøger:
Bakalarm giver færre ulykker - i Sverige dør årligt to personer i bakningsulykker, mange kommer til skade og bilerne får kostbare buler. Læs hele artiklen
HER |
11-10-2012 Godt nyt om Autobrems: Automatisk nødbremse bliver nu lovpligtig på erhvervsbiler. Bagendepåkørsler tegner sig for en betydelig andel af trafikulykkerne se en videoanimation HER
Fra november 2013 indfører EU krav om automatisk nødbremse (AEB) på nye erhvervsbiler, altså varebiler, lastbiler og busser, der skal typegodkendes for første gang. To år senere, november 2015, skærpes kraves til at omfatte alle nye kommercielle biler, der sættes til salg. EU overvejer også at lade kravet omfatte personbiler, et krav som Euro NCAP støtter i form af at det hen ad vejen vil blive nødvendigt for at opnå fem sikkerhedsstjerner. Der vil være enkelte undtagelser, f. med hensyn til bybusser.
| |
05-11-2012: EU stiller nye sikkerhedskrav til bilerne - det sker med omgående virkning og erstatter 50 gamle forordninger.
Pr. 1. November 2012 har EU skærpet kravene til nye bilers sikkerhedsudstyr. Det sker i form af et nyt regulativ, som uden at svække sikkerheden på noget punkt, på enkel vis erstatter 50 tidligere forordninger. Det er regler, der har været kendt af bilindustrien siden 2009. Nogle af de nye regler har i flere år ligeledes været med i Euro NCAP-testen. F. eks. har selehuskere siden november 2001 givet point. Altså 11 år før det nu bliver lovkrav. Foreløbig kun gældende for førersædet, hvor Euro NCAP også præmierer forreste passagersæde samt bagsædet. Der skal være mindst to Isofix-beslag fuldt integreret i bagsædets yderste pladser. Ligeledes bliver advarselslabel mod at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag lov. Også dette punkt har i årevis stået på Euro NCAPs belønningsliste. Bagsædernes ryglæn skal fremover være stærke nok til at beskytte mod kraftpåvirkningen fra bagagen i tilfælde af en frontalkollision. Et forhold som den tyske bilistorganisation ADAC, har beskæftiget sig med i mange år ved at placere 2 x 18 kg i bagagerummet under deres tests, der var forløber for Euro NCAP. Personbiler skal fremover forsynes med dæktrykregistrering i instrumentpanelet til gavn for sikkerhed og brændstoføkonomi. El-biler er nye i lovgivningen, men det er nu lovbestemt, at
elbiler skal opfylde sikkerhedskrav, der sikrer mod elektrisk stød ved berøring af bilen udvendig samt i motorrummet.
Alle de nævnte regler gælder for samtlige biler, der skal sælges i EU.
|
06-01-201
Nye 2015 regler strammer Euro NCAP-testen yderligere
Selve hovedgrupper ændres, så voksentestensom
i 2014 kun vægtes med 40% mod før 50%. Forskellen tillægges Sikkerhedsgruppen, der nu vægtes med 20% mod før 10%.
Som noget helt nyt indføres en lige-på-og-hårdt test med 50 km/t direkte mod en
betonmur. På fører
Den nye AEB-City test (lavhastighed-Autobrems) vil kun
være synlig i voksengruppen (Adult), idet sikkerhedsbremserne skønnes at ville have en effekt i forbindelse med at undgå piskesmældskader. Men AEB-City point vil kun blive tillagt, hvis piskesmældtesten (whiplash) opfylder nye krav. Den ændres nemlig til nu også at omfatte hovedstøtterne ved bagsædet, således at de i piskesmældtestens hidtil maksimale 4 point fremover øges til maks. 6 point. Nemlig maks. 2 point til forsæderne, maks. 1 point til bagsædet samt plus 3 point for AEB City, hvis systemet ellers er standardmonteret og hvis bilen samtidig opnår 1,5 point ud af de nu 2 mulige for forsæderne (inkl. hovedstøtter).
I Safety Assist-gruppen vil
AEB Inter-Urban Urban (middel til høj landevejshastighed) indgå med maks. 3 point, forudsat at en krævet installationsrate på 50% af det forventede antal solgte biler er opfyldt. Også Vognbaneassistent i form af forskellige former for advarsel mod utilsigtet vognbaneskift, vil være pointgivende, men kun med 1 point og kun hvis installationsrate også her er minimum 50%.
ESC vil fortsat give 3 point - en bil uden ESC som standard vil slet ikke kunne EU-godkendes. Samlet er der nye krav til pointtallet i sikkerhedsboksen.
Fodgængertesten opdateres med bl.a. en ny målemetode til forreste kofanger.
Desuden sker der en række justeringer i pointregnskabet. Man kan ikke påstå, at Euro NCAP-testen ligefrem er blevet med alment forståelig. Se på stjernerne, men det er ikke forbudt også at vurdere den bil, man har kig på ud fra de kriterier, man selv vurderer højest. Kører man ikke med børn, er barnesikkerheden næppe særlig interessant, men for Euro NCAP er det vigtigt at bilfabrikanterne tvinges til at holde fokus på alle sikkerhedsområderne.
Læs mere om 2013-2017 ændringerne HER . Kilde: Euro NCAP Rating Review version 2.2.
|
|
|