}

  Denne side refererer ikke til Euro NCAP        

   Her er den fulde artikel om emnet :                                                           Tilbage til forsiden: KLIK på bilen: 

 

 

Læs mere om: ............. påkørsler bagfra  (fortsat fra forsiden)


 01-02-2012:
Flere bagendepåkørsler end antaget

Bagendepåkørslerne er taget til. Almindelig tilgængeligt materiale med nogle år på bagen, har hidtil vist en andel på mellem to og fem procent.
I forbindelse med et nyt spørgsmål til EU Kommissionen om antallet af bagendepåkørsler i EU, lyder svaret fra Franz Tajani på vegne af Kommissionen, at hele 16% (18.200) af de i alt 1.100.000 i 2010 skete bagfra, hvilket resulterede i 2.000 dræbte af denne årsag blandt de i alt 30.800 trafikdræbte i EU det år.

Herunder: Sådan har estimatet hidtil set ud. Egentlige bagendepåkørsler skønnedes at udgøre lidt over to procent af samtlige kollisioner. Nu, per 2012, skønner man fra EUs side, at tallet kan være hele 16%.

I 2008 foreslog Kommissionen en obligatorisk montering af avancerede nødbremsesystemer på alle lette og tunge erhvervskøretøjer, både til passager- og godstransport. Desuden fremlangde Kommissionen forslag om, at sådanne systemer, frivilligt monteret i personbiler, bør opfylde samme krav til ydeevne som systemer monteret i erhvervskøretøjer.
En konsekvensanalyse viser, at forslaget, hvis vedtaget, vil kunne spare omkring 5.000 dødsfald og 50.000 kvæstede om året i hele EU.
 
EU-Parlamentet og Rådet, har støttet Kommisionens forslag og montering af avancerede nødbremsesystemer i erhvervskøretøjer vil blive et krav fra 1. november 2013 for nye køretøjstyper, der skal typegodkendes i EU,  og fra 1. novmber 2015 gælder det for alle nye køretøjer.
EU-Kommissionen har i sine retningslinier for trafisikkerhed 2011-2020, påpeget, at brugen af moderne teknologi vil muliggøre det strategiske mål og halvering af det samlede antal trafikdræbte i EU inden 2020.
Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne med henblik påp at evaluere mulighederne for eftermontering af avancerede førerstøttesystemer som f. eks. vognbaneassistent, anti-kollissions-advarsel og fodgænger advarselssystemer i såvel privat- som erhvervsbiler.
Kilde: FIA

*Elektroniske sikkerhedssystemer i bilerne vil fremover blive et krav fra Euro NCAP for at fem stjerner skal kunne opnås. Men det kan tidligst ske fra 2013

Af Leif Nielsen

 

 

www. Sikkerbil.dk © 2012 • Mail: info@sikkerbil.dk