Testfase: 4. kvartal 2010:
 Kinabil i klemme  -  mellem 13 der er bedre 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -    tilbage til forsiden: klik på flaget

12 nye biler plus en, der blev testet igen efter en for fabrikken utilfredsstillende test tidligere på året, skulle vise, hvad de duede til i årets sidste testfase. En ny Landwind Kina-bil viste sig, ikke uventet,  igen at blive den trettende ved bordet. Med det resultat vil Landwind endnu en gang være død for Europa.
Den argentinsk byggede VW Amarok pickup var bedre end tidligere testede pickups, men burde have været helt perfekt. 
For Jaguar XF er resultatet er ikke, hvad man skulle forvente i klassen, mens de sidste ni biler fik de eftertragtede fem stjerner. Desuden har Euro NCAP som noget nyt accepteret, at VW Sharan-resultatet også bruges på søstermodellen Seat Alhambra. I henhold til netop offentliggjorte, nye regler kan en søstermodel som Seat Alhambra optræde som en selvstændig model på testlisten. Det er årsagen til, at Euro NCAP selv har anført antallet af testede biler denne gang til at være 14. Den eneste forskel på de to rapporter på Euroncap.com er dog det udvendige billede af bilerne. Fotos skal ses under VW Sharan.

Testen af den nye Passat afslører, at den nye Passat ikke er så ny endda. De godkendende myndigheder betragter Passat-testen fra 2005 som dækkende for den nye udgave - den er altså blot et facelift tilsat mulighed for ny teknik og beregnet efter Euro NCAPs siden 2009 gældende karaktersystem.
Nyd synet af de pæne biler her på siden og klik derefter på de enkelte billeder, der fører til de detaljerede tests, der viser hvad de enkelte biler er værd. Se videoerne og hvad der sker med personerne i bilen, når den med 64 km/t og 40% forskudt rammer barrieren frontalt eller bliver påkørt fra siden med 50 km/t.
En ny kastes sidelæns mod en stålpæl med 29 km/t. Her  skilles fårene fra bukkene - pæletesten viser, om en ulykke kan reduceres til et uheld eller omvendt. Læs den generelle artikel længere nede på denne side og mere om hver bil på de enkelte bilsider
.


 

      -se placeringerne i piskesmældtesten

      - læs om beregningsmetoderne 
-      -
læs om det nye sammenligningssystem

     

Lille offroader:
Kia Sportage - 82 p

Det er flot af Kia at levere denne tests bedste resultat

Årets høst blev i alt 28 resultater. Halvdelen blev testet i denne årets sidste testfase - de biler, der ses på denne side.

 se 2010 -scorelisten HER

Lille MPV:
Ford Grand C-Max 
81 p

Grand C-Max er lidt mere sikker end den almindelige C-Max

Lille MPV:
Kia Venga -
81p

Kia  Har forbedret sikkerheden i Venga, der nu er 5-stjernet

 

Stor MPV:
Seat Alhambra 
80 p

Resultaterne er overført fra søstermodellen
VW Sharan

Stor MPV:
VW Sharan
80 p

Gælder også for søstermodellen, Seat Alhambra

Lille MPV:
Ford C-MAX 
80 p

C-Max blev Årets Bil i Danmark 2011- og lever op til tilliden

Lille MPV::
Opel Meriva 
80 p

Merivaet ligger midt i feltet, men skal studere pæletesten

Supermini:
Audi  A1   79 p

Fem stjerner, men ikke perfekt i sidetesten. På'en igen, Audi!

Stor familiebil: 
VW Passat    79 p

Resultaterne fra den gamle Passat er overført til den nye!!!

Lille MPV:
Mini Countryman 78 p

Den lille bil kan give problemer med bentøjet - og gør det!

Supermini:
Nissan Micra
75 p

Kun en selealarm i passagérsiden skiller Micra fra 5 stjerner

Pickup:
VW Amarok
71 p

Amarok ser voldsom ud, men får et nul i pæletesten

Executive:
Jaguar XF
68 p

Fint skal det være, men særlig godt er det ikke i denne test

Lille MPV:
  
Landwind CV-9   35 p  

Kina har stadig meget at lære om bilsikkerhed

 

 

 

   


Testfase 4. Kvartal 2010:

 

Af Leif Nielsen
Sikkerbil.dk

Som det efterhånden er blevet almindeligt for den ellers barske Euro NCAP crashtest, glimter de femstjernede resultater lystigt også i denne årets sidste testomgang.

13 nye bilmodeller, hver i tre eksemplarer, har gennemgået den sædvanlige frontal- , side- og pæletest, ligesom deres forsæder i en såkaldt piskesmældtest er testet for evnen til at modstå en bagendepåkørsel.

To børnedukker placeret i henholdsvis en fremadvendt og en bagudvendt autostol i bagsædet fortæller teknikerne om bilens evne til at beskytte børnene og endelig testes bilen for dens ”venlighed” mod bløde trafikanter, der måtte være så uheldige at blive påkørt i den tætte bytrafik.
Et nyt punkt siden 2009 er bilens evne til at undgå at blive blandet ind i en ulykke, og her fokuseres på om bilen har antiskridsystemet ESC. Uden dette udstyr kan bilen ikke opnå fem stjerner i Euro NCAP-testen.
Ligeledes anser Euro NCAP selehuskere (selealarmer) for så vigtige for at få alle til at benytte sikkerhedsseler, at bilproducenter, som vælger at spare på alarmerne og kun vælger at montere en i førersiden, i de fleste tilfælde fraskriver sig muligheden for at opnå fem stjerner.
Det er sket for Nissans nye udgave af den lille Micra. Den har alle de nødvendige point for et femstjernet resultat, men fabrikken har fedtet med sikkerhedsudstyret og kun monteret selehusker i førersiden. Det giver dumpekarakter i punktet ”aktiv sikkerhed” og koster den femte stjerne.

Det samme kunne siges om den nye monsterpickup, VW Amarok, som også mangler det nødvendige antal selehuskere. Men Amarok dumper alligevel i børnetesten og får, højst usædvanligt, et nul og dermed en rød markering i evnen til at beskytte førerens bryst, hvis bilen skulle ende sidelæns mod et vejtræ eller en lygtepæl.
En anden af skuffelserne blandt de ellers overvejende flotte resultater, er Jaguar XF, som nok byder på luksus, men den kommer under spærregrænsen for fem stjerner i de vigtige tests for voksne i forsæderne samt i barnetesten og resultatet bliver reelt en sidsteplads blandt årets 28 testede biler (tre af dem er fra 2009, men er opgraderet på enkelte punkter, så de nu må bære 2010 mærket. Nemlig BMW X1, Mercedes E og Mercedes GLK). Også i fodgængertesten gør Jaguar XF ingen god figur på trods af, at den har en ny teknik installeret, hvor bilen registrerer, at en påkørsel er ved at ske og en airbag udløses automatisk og løfter motorhjelmen i vejret for at undgå, at den påkørte med hovedet hamrer så dyb en bule i motorhjelmen, at hovedet rammer den massive motorblok. Men systemet fungerede ikke til Euro NCAPs tilfredshed.

Den helt store dumpekandidat er kinesiske Landwind CV-9, en MPV, der kun opnår to stjerner. Landwind har tidligere forsøgt sig på det europæiske marked med en offroader, der var intet mindre en sikkerhedsmæssig katastrofe.

Ser man en video af testen af den nye Landwind MPV ser forløbet ikke specielt dramatisk ud, men måleresultaterne for især førerpladsen – og her især i sidekollisionen er under lavmålet.  En pæletest blev ikke foretaget, da bilen ikke har hovedbeskyttende airbag. Det giver et rundt nul her.
Det generelle indtryk af denne testomgang- og for så vidt af hele årets høst af Euro NCAP tests er, at det er imponerende så hurtigt bilfabrikanterne har formået at leve op til Euro NCAPs siden 2009 stadig stigende krav til sikkerheden.
Landwinds to stjerner er en enlig svale, der er også gennem de to år den skærpede test har eksisteret, kun tre trestjernede biler og 11 med fire stjerner.

Og her har Kia vist, at de tager Euro NCAPs kritik alvorligt, idet de i den nye testomgang har rådet bod på kritikken fra årets første test af Kia Venga og forbedret modellen, så den nu kan smykke sig med fem stjerner og den dermed følgende nedsættelse af registreringsafgiften.
Som Kia Venga-køber skal man sikre sig, at den bil, man får leveret er af den nye produktion. Det gør man ved at få det indføjet i slutsedlen.  Ifølge Euro NCAP starter de femstjernede Venga’er ved produktionsnummer (VIN-nr.) TMAEG811LBJ042961.
Det er de sidste seks cifre, man skal se på, resten af bogstaver og tal er oplysninger om produktionssted, modeltype mv.

Importøren oplyser, at der findes  usolgte, 4-stjernede Vengaer i Danmark, så få indført i slutsedlen at bilen skal have et VIN-nummer efter det ovenfor oplyste

+ + +

 

www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk