Volvo XC90
-
Testbil:
D5 "Momentum", venstrestyret
100% sikkerhed er standard, også i Danmark
Voksen % |
Børn % |
Fod-gængere % |
Aktiv sikkerhed, % |
Samlet score % |
97 |
87 |
72 |
100 |
90 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner: 65% |
Grænse for 5 stjerner: 70% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |


De fem stjerner gælder for den testede udgave,
der er forsynet med alt det pointgivende udstyr som standard.
|
Volvo fremtræder med en meget flot test, men
forud har givet været dramatik, idet gardinairbaggen ikke åbnede sig i sin
fulde længde i forbindelse med modeller med en tredje sæderække..
Volvo tog omgående affære med en konstruktionsændring, der straks blev indført i
produktionen. Tidligere udleverede biler med en tredje sæderække vil blive
indkaldt til ændring. |
Kabinen forblev stabil i den frontale offset
test. Dummy aflæsningerne viste god
beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager og Skoda
demonstrerede, at
et tilsvarende beskyttelsesniveau vil optræde med passagerer i forskellige
størrelser, evt. siddende i forskellige positioner.
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere var beskyttelsen af førerens
brystkasse kun jævn, men bagsædepassagerens hals og bryst og andre af kroppens
regioner var godt beskyttet. I sidetesten scorede Superb maksimum point med god
beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen.
I den mere alvorlige side pæle test, var beskyttelsen af brystet
tilstrækkelig, symboiliseret med gul markering, og for andre kritiske kropsregioner viste
sikkerheden sig at være god. Tests viste god beskyttelse mod piskesmældsskader
ved forsæderne, mens beskyttelsen ved bagsædet kun var jævn.
Superb scorede maksimum point i barnetesten for sin beskyttelse af den 1½ år
gamle dummy, der sad i en bagudvendt stol. I sidetesten sad begge børnedummier
godt beskyttet.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt
barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev
belønnet.
Fodgængertesten viste, at kofangeren leverer generelt god beskyttelse
til fodgængernes ben og bækkenområde.. Motorhjelmen tog overvejende pænt imod
en uheldig fodgænger.
Sikkerhedsboksen: Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så
underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er
tilgængelig som en mulighed, men forventes ikke at blive solgt i højt nok antal
til at kunne kvalificere sig til en vurdering af Euro NCAP. Manuel justerbar
fartbegrænser er ikke standard i hele EU, men forventes at blive solgt i højt
nok antal til at kunne indgå i vurderingen. AEB Inter-Urban, automatisk
højhastigheds
nødbremsesystem, forventes monteret på de fleste biler, der sælges, og systemets
resultater ved hastigheder typiske for motorvejskørsel blev bedømt som gode.

Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende
barriere, der symboliserer en anden bil. |

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og
med små kvindedukker med rat og i bagsæde. |
|

Pæletest, bilen kastes mod en
stålpæl med 29 km/t |

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t |
Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det
hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig
karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er
på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu
også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. |
 |
 |
|
|
Volvo XC90 D5 "Momentum"
Vægt: 2.040 kg. Venstrestyret. årg. 2015
|
Fører
|
Passager |
Bagsæde |
Frontal airbag
|
ja |
ja |
nej |
Seleforstrammer |
ja |
ja |
ja |
Selekraftbegrænser |
ja |
ja |
ja |
Knæairbag |
ja |
nej |
nej |
Side hovedairbag |
ja |
ja |
ja |
Side bryst airbag |
ja |
ja |
nej |
Side bækken airbag |
nej |
nej |
nej |
Isofixbeslag |
- |
ekstra |
nej |
Integreret autostol |
- |
nej |
ekstra |
Afbryder til pass.airbag |
- |
ja |
- |
Selehusker |
ja |
ja |
ja |
|
|
|
Aktiv fronthjelm |
nej |
ESC |
ja |
AEB City |
ja |
AEB Inter-Urban |
ja |
Fartbegrænser system |
ja |
Vognbaneassistent |
ja |
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t,
den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
Front
40%, point |
Front 100%, point |
Side, point |
Pæletest point |
Piske-smæld
foran |
Piske-smæld
bag |
AEB
City |
7,814 |
7,759 |
8,000 |
7,603 |
1,847 |
1,000 |
3,0 |
Maks
8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks.
2,0 |
Maks.
1,0 |
Maks.
3,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos:
Copyright Euro NCAP |
|
Se VIDEO
på vej
|