Renault Mégane
- endelig femstjernet
Testbil: 1,5dCi, venstrestyret.
5-dørs hatchback 2015
Voksen % |
Børn % |
Fodgængere
% |
Aktiv sikkerhed % |
Samlet score % |
88 |
87 |
71 |
71 |
81 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner:65%
|
Grænse for 5 stjerner: 70% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |


De fem stjerner gælder for den testede udgave,
der under testen var forsynet med pointgivende standardudstyr som en avancveret fartbegrænser
men ikke AEB Inter-Urban - højhastigheds nødbremse.
Det er op til den danske importør om Talisman skal være femstjernet i alle
udstyrsvarianter.
.
|
Renault Mégane
har haft lidt turbolente forhold i Euro NCAP testen. Juni 2014 måtte den nøjes
med tre stjerner, fordi advarselsteksterne for selehuskere ved bagsædet ikke var
oversat til de lokale sprog.
Det forhold blev så ændret i november 2014, og det gav fremadrettet en ekstra
stjerne. Pæletesten var dog ikke for god og piskesmældtesten direkte dårlig, så
der var basis for forbedringer. AEB Inter-Urban nødbremse var ikke med i testen
i 2014 og fartbegrænseren var en simpel udgave.
Nu, i december 2015, viser Renault, at de mener det alvorligt med Mégane og den
viser rigtig fine testresultater hele vejen igennem. Nødbremsen er dog
stadig ekstraudstyr, som der nu kompenseres for i form af et avanceret,
kamerabaseret fartbegrænserudstyr. |
Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale
offset test. Testdukkerne viser god beskyttelse af knæ og lårben
på både fører og passager. Renault viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse
vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige
positioner.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere, viste beskyttelsen
af alle kropsområder at være god for såvel føreren som bagsædepassageren – der i
begge tilfælde forestiller en lille kvinde.
Også resultatet for den sædvanlige 64 km/t test med 40% af fronten mod en
eftergivelig barriere og med velvoksne dukker i forsæderne, var rigtig godt.
I sidetesten, hvor bilen ”påkøres med 50 km/t såvel som i pæletesten, der
foregår med 30 km/t, scorede Mégane maksimum point. Pæletesten, der også
foregår fra siden, blev ikke til topkarakter uden at resultatet var direkte
dårligt.
De forreste sæder og hovedstøtter demonstrerede god beskyttelse mod
piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, ligesom en geometrisk
vurdering af bagsæderne viste gode egenskaber.
AEB City til lave hastigheder fås ikke, mens AEB Inter-Urban til højere
hastigheder på landevej/motorvej, er muligt ekstraudstyr, men da det ikke
ventes at blive solgt i et tilstrækkeligt stort antal, blev det ikke testet og
vil derfor ikke kunne blive pointgivende..
Dette blokerer dog ikke for en femstjernet karakter, idet Renault henter de
nødvendige point hjem med et avanceret fartbegrænserudstyr, så der opnås
tilstrækkelige point.
Barnetesten
Mégane scorede fuld point for sin beskyttelse af
såvel den 1,5-årige dummy og den 3-årige. Begge sad i bagudvendte autostole.
I sidetesten blev begge dukker holdt fint på plads inden for stolens rammer,
hvilket minimerer risiko for kontakt med hårde dele af kabinen. Airbaggen foran
forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade et bagudvendt barnesæde. Klare
oplysninger gives til føreren om status for airbaggen, og systemet blev positivt
omtalt. Alle typer autostole, som er beregnet til Mégane, kunne monteres sikkert
og nemt.
Fodgængertesten:
Kofangeren scorede maksimum
point for sin beskyttelse af en påkørt fodgængers ben med gode resultater på
alle testpunkter. Mégane giver også god beskyttelse af en ramt fodgængers
bækkenparti. Dårlige resultater registreres kun på forrudens hjørnestolper,
hvilket er ganske normalt.
Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol er
lovpligtigt standard udstyr på Talisman, og der er selehuskere for og bag.
Automatisk nødbremse (AEB Inter-Urban) er en mulighed, men forventes ikke at
blive solgt i tilstrækkeligt antal til at kvalificere sig til vurdering af Euro
NCAP. Det betyder ikke tab af den femte stjerne, idet
fartbegrænsersystemet kompenserer for de manglende point, selv om det kun er
ekstraudstyr.
Systemet kombinerer data fra et digitalt kort med oplysninger fra et onboard
kamera til aflæsning bestemmelse af hastighedsskilte. Disse oplysninger gives
til føreren, der kan vælge at lade systemet begrænse bilens hastighed efter
behov. En vognbaneassistent er også tilgængelig som en mulighed på Talisman, og
det ventes at køberne som regel vil tilvælge den.

Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende
barriere, der symboliserer en anden bil.
Det gik slemt ud over fronten
(billedet til højre), men fører og forsædepassager slap stort set uskadt. |

|
|

Den nye
lige-på-og-hårdt frontaltest med 50 km/t og små kvindedukker henholdsvis
på førersædet og i bagsædet, gav et godt resultat. |

Sidetesten, hvor
bilen rammes med 50 km/t af en
rullende barriere på 1,5 meters bredde, klarede Mégane perfekt.
Billedet viser også den ægte gardinairbag i
fri udfoldelse, i hele kabinens længde |

|
Billedet til
venstre:
Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
sidelæns mod en stålpæl med 32 km/, blev klaret pænt, men ikke
perfekt, ikke langt over skillelinien mellem gul og orange markering for
brystpartiets vedkommende.
|
Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det
hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig
karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er
på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu
også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. |
 |
 |
|
|
Renault
1,5dCi, venstrestyret.
5-dørs hatchback 2015
Vægt: 1.318 kg.
|
Fører
|
Passager |
Bagsæde |
Frontal airbag
|
ja |
ja |
nej |
Seleforstrammer |
ja |
ja |
ja |
Selekraftbegrænser |
ja |
ja |
ja |
Knæairbag |
nej |
nej |
- |
Side hovedairbag |
ja |
ja |
ja |
Side bryst airbag |
ja |
ja |
nej |
Side bækken airbag |
nej |
nej |
nej |
Isofixbeslag |
- |
nej |
ja |
Integreret autostol |
- |
nej |
nej |
Afbryder til pass.airbag |
- |
ja |
- |
Selehusker |
ja |
ja |
ja |
|
|
|
Aktiv fronthjelm |
nej |
ESC |
ja |
AEB City |
nej |
AEB Inter-Urban |
nej (ekstra) |
Fartbegrænser system |
ja (ekstra) |
Vognbaneassistent |
ja (ekstra) |
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t,
den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
Front
40%, point |
Front 100%, point |
Side, point |
Pæletest point |
Piske-smæld
foran |
Piske-smæld
bag |
AEB
City |
7,845 |
7,959 |
8,000 |
7,432 |
1,544 |
1,000 |
0 |
Maks
8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks.
2,0 |
Maks.
1,0 |
Maks.
3,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos:
Copyright Euro NCAP |
|
Se VIDEO
Klik på billedet

|