VW Golf Sportsvan - sikker vinder. . .
Voksen % |
Børn % |
Fod-gængere % |
Aktiv sikkerhed, % |
Samlet score % |
87 |
85 |
62 |
73 |
79 |
Grænse for 5 stjerner: 80% |
Grænse for 5 stjerner: 75% |
Grænse for 5 stjerner: 60% |
Grænse for 5 stjerner: 65% |
Grænse for 5 stjerner: 75% | |


|
VW Golf Sportsvan ville tidligere formentlig blot kunne få den almindelige Golfs fem stjerner, men nu, under de nye 2014 Euro NCAP regler, må fabrikkerne arbejde mere for at få top-stjernerne. De fem stjerner bød ikke på nogen uoverskuelig barriere for sportsvan'en. VW har gjort den mest betydende faktor for fem 2014-stjerner til standard: Autobrems Inter-Urban nødbremse, der først træder i karaktér, hvis føreren undlader at reagere på en holdende eller bremsende bil foran på vejen. Systemer advarer først og reagerer føreren ikke, "trædes" bremsen i bund. Og selv om en kollision ikke altid helt vil kunne undgås, vil det ske med nedsat kraft. Fra 2016 bliver det umuligt at undgå AEB Inter-Urban, hvis en bil skal opnå fem stjerner. AEB-City systemet, som første gang kom ind på VW Up i 2011, har har kun ringe effekt på pointtallet, da det kun tæller med under piskesmældtesten. På Golf Sportsvan tæller det ikke med, da det er ekstraudstyr. Det dyre system måtte derfor bevise, hvad det kunne også ved de lave hastigheder fra 5-30 km/t og det gik rimeligt godt, men ikke helt perfekt. Ved højere hastigheder fungerede nødbremsen derimod perfekt. Det er blevet en kompliceret affære at forstå Euro NCAP testen, men lad os konkludere, at frontaltest, sidetest, pæletest og piskesmældtesten, alle samlet i "Voksen" boksen, blev klaret rigtig fint. Det samme gælder barnetesten med såvel dynamisk test som en installationstest. Fodgængertesten blev kun klaret lige over grænsen for fem stjerner, mens sikkerhedsboksens indhold og emnernes funktion, sikrede det endelige topresultat.
|
|
VW Golf Sportsvan 1.6 TDI Comfortline 5-dørs MPV Venstrestyret
Egenvægt: 1.345 kg Fra VIN-nr.:alle af den testede type
Sikkerhedsudstyr i testbilen: 2 frontairbags, et-trins Gardinairbags i hele kabinens længde Knæairbag i førersiden Selekraftbegrænsere ved forsæder 3 selehuskere (for og bag) Afbryder for passagerairbag: Manuel Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser Forreste hovedstøtter: Passiv funktion ESC, ikke mulighed for frakobling Justerbar, manuel fartbegrænserer standard Vogbaneassistent: Ekstra, ikke godkendt Automatisk nødbremse. Ekstra på testbilen, men medregnet i test. Standard i Danmark på alle modeller..
|
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).
 Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
Front, point |
Side, point |
Pæl, point |
Piskesmæld, point
|
15,8 |
8,0 |
7,0 |
2,3 |
Maks 16 |
Maks. 8 |
Maks. 8 |
Maks. 6,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Alle fotos: Euro NCAP |
Frontaltest ved 64 km/t |
Sidetest ved 50 km/t
|
 |
 |
15,8 point samlet i frontaltesten vil i afrundet tal være 16 point, det maksimalt mulige pointtal. Hovedstøtterne ved forsæderne og bagsædet klarede opgaven til topkarakter. |
Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå perfekt - det gjorde Golf Sportsvan. Den har ægte gardinairbags som standard. Det er noget, der duer, som det ses på det lille foto.
|
Mod en stålpæl med 29 km/t
 | Pæletesten, som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, gav også Golf Sportsvan problemer, men ikke alvorlige. Testen viste dog for førerens brystkasse en orange markering på grafikken, hvor gul eller grøn havde været mere passende. |
 Med et godt airbagsystem kan fører eller forsædepassager slippe godt fra selv så kraftig indtrængen i kabinen som pæletesten her har forårsaget.
|
Med aut. nødbremse (AEB-Inter Urban) 30 km/t |
 AutoBrems, elektronisk nødbremse, findes på mange VW-biler i form af AEB City, der sikrer mod kontakt op til 30 km/t. I dette tilfælde blev testen vurderet på baggrund af det dyrere og mere avancerede AEB Inter-Urban (landevej) system, der ikke helt klarede opgaven, men kollisionshastigheden blev dog nedsat til 11 km/t. |
Med aut. nødbremse (AEB-Inter Urban) 50 km/t |
 Ved højere hastighed klarede AB Inter-Urban systemet, som er standard i Danmark, opgaven fint og karakteren blev højere end på de andre testbiler, vi i år har set testet med AEB. | rnta Herunder resultatet af barnestoletesten, der nu også omfatter bilens evne til at tage imod de enkelte typer stole, som er udvalgt blandt årets bedste i test. |
|
Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser. Installationstesten blev klaret til topkaraktér.
Installation af autostole i VW Golf Sportsvan |
Forsæde |
Bagsæde, 1. ste række |
|
Udvalgte autostole til testen |
Højre |
Venstre |
Midt |
Højre |
|
ok = problemløs installation |
Sele |
ISOFIX |
Sele |
ISOFIX |
UNIVERSAL |
|
|
|
|
|
Gruppe 0+ |
Maxi Cosi Cabriofix (sele) |
ok |
ok |
ok |
ok |
- |
Römer King Plus (sele) |
ok |
ok |
ok |
ok |
Gruppe I |
Römer Duo Plus (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
Gruppe II/III |
Römer KidFix (sele) |
ok |
ok |
ok |
ok |
SEMI-UNIVERSAL |
|
|
|
|
|
Gruppe 0+ |
Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele) |
ikke tilladt |
ok |
ok |
ok |
- |
Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
Gruppe 0+/I |
BeSafe iZi Kid X3 ISOfix |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
Gruppe I |
Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
Gruppe II/III |
Römer KidFix (Isofix) |
Ikke tilladt |
ok |
Ikke tilladt |
ok |
OEM (Fabrikantens valg): |
|
|
|
|
|
Q1.5 |
Isofix-stol uden navn |
|
ok |
|
ok |
Q3 |
Isofix stol uden navn |
|
ok |
|
ok |
|
Tilbage til testårets andre biler: klik på bilen |

Video
- klik på billedet

T ilbage til testårets forside: |