Testfase 5/2012: 
 Euro NCAP tager fat på varebiler og minibusser

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget   redigeret: 01-10-2014. 1



(2011): Nu skal tunge biler testes
Euro NCAP har modificeret den normale crashtest til en udgave, der fremover sigter mod tunge varebiler, men som foreløbig skal animere bilfabrikkerne til at gøre Van-typer og minibusser, skabt på basis af varebiler, mere kompatible med de mindre biler i trafikbilledet. Det er biltyper, som rummer 8-9 personer og som tages i anvendelse, når selv de store MPV'er er for små.
Samtidig vil den nye test være hård mod de biler, hvor passiv sikkerhed er ekstraudstyr. Og netop dette punkt er skyld i dårlige placeringer til fem ud af de seks første biler i den nye testgruppe.
Klik på billederne af bilerne herunder og kom frem til Sikkerbil.dk's gennemgang af de enkelte bilers resultater.

Tre biler er ens: Fiat Scudo Combi 2007 er bilen, der blev testet, men dens resultater gælder også for Citroën Jumpy og Peugeot Expert, idet de tre biler er et samarbejdsprojekt mellem Fiat og PSA. Jumpy og Expert har hver sin testside, hvor kun navnet er ændret.
Renault Trafic, modelår 2006,  stod for skud, men reelt dækker dens resultater også Opel Vivaro og Nissan Primastar, men de har ikke fået deres egen testside. Ford Transit Custom 2012 og Hyundai H1 2008, er de eneste af bilerne, som Euro NCAP angiver som sammenlignelige.

Testene er foretaget på personbiludgaverne, og her kan komme lidt støj på ledningen, idet de f. eks. kan hedde noget andet. F. eks. hedder busudgaven af Ford Transit  "Turneo" i  hvert fald i Danmark, mens Transit er varebilen. Men den og de andre biler er altså testet med børn på bagsæderne og denne karakter tæller med i det samlede regn skab. Dette punkt kan ikke uden videre tages ud af den samlede vurdering, hvis man vil overføre resultaterne til de tilsvarende varevognsmodeller. Men de bliver i hvert fald ikke bedre, mange firmaer sparer formentlig hvor de kan, og kun førerairbaggen er lovpligtig, idet typegodkendelsen næsten altid er foretaget med den monteret i rattet.
De tre forskellige importører kan have forskellig salgspolitikker på det danske marked, men Euro NCAP tester kun bilerne med fabrikkens basisudstyr i EU med det formål, at animere fabrikkerne til at hæve udstyrsniveauet på det sikkerhedsmæssige område.
Spørg til sikkerhedsudstyret hvis du køber, låner eller lejer den type biler. Du vil formentlig blivet noget overrasket over at se resultaterne i tekst og billeder.

Hvis ejeren af denne Fiat Scudo/Citroën Jumpy/Peugeot Expert ikke har været på opdagelse i listen over ekstraudstyr, kan en påkørsel fra siden blive en barsk oplevelse.
(Foto: Euro NCAP)
Bilerne i den nye test får et karakterskema magen til det hidtil kendte, samme karakterform og samme "farvede mænd" og det maksimale antal stjerner vil, som hidtil, være fem.
Men testen er ikke sammenlignelig med personbilerne, selv om resultaterne vil se fornuftige ud i en samlet scoreliste for alle biltyper. Heller ikke i den aktuelle testgruppe er der sammenlignelighed. Ford Transit og Hyundai H1 skiller sig ud og kan sammenlignes, mens resten af bilerne er indbyrdes sammenlignelige.
Den bagvedliggende testprocedure er noget anderledes på enkelte, vigtige punkter og den allerede offentliggjorte stjerneberegningsmetode afviger fra personbilernes indtil 2014, hvor de såkaldt tunge biler får samme talkrav som personbilerne for at opnå et vist antal stjerner, der for bustyper på op til 9 personer vil være berettiget til SKATs nedslag i registreringsafgiften.
Målet er, at justere på Euro NCAPs resultater, så bilfabrikanterne ikke længere tvinges til at gøre de store biler stærkere for at kunne modstå den kraft, der opstår, når karrosseriet skal holde til samme påvirkning som en lille, let bil udsættes for.

Den nye test er ændret på følgende hovedpunkter:
Hastighed i kollisionsøjeblikket: 56 km/t  i stedet for normalt 64 km/t. Den lavere testhastighed skal modvirke, at bilfabrikanterne konstruerer de store biler unødig hårde i materialer og opbygning til skade for de mindre og blødere partnere i trafikken.

I den indledende fase nedsættes minimumskarakteren  for 5 stjerner i fodgængertesten fra de i 2012 og 2013 gældende 60% til 40% og der indføres en rabat i omregningen, når der på en bil ikke er målt på det sted på fronten, hvor fronthjælmen normalt bukker om til en mere lodret stilling.
Hovedstøtterne måles ikke kun på forsæderne, men på alle sæderækker efter et sindrigt system. Men resultatet er altså et tal som hidtil og en grøn, orange eller rød markering på testgrafikken.

Barnetesten er stort set uændret

Selehuskere vil kun blive talt med
på de yderste siddepladser. Euro NCAP vil kun teste biler med adskilte for sæder, ikke bænkesæder.
Det, der formentlig vil påvirke den offentliggjorte karakter mest – og dermed stjernerne, er den måde bilerne ofte sælges på. Nemlig som samlesæt, hvor sikkerhedsudstyr er ekstra.
Det gælder ESC (nu lovpligtig standard) og airbags, hvor nogle f. eks. kun leveres med førerairbag alene og så kan man tilkøbe måske 7-8 yderligere airbags. Vi er vant til fra personbilerne, at i hvert fald passagerairbag er standard, det er ikke altid tilfældet i varebiler og minibusser.

Det betyder, at biler, der ikke som basis har hovedbeskyttende airbags i et af Euro NCAP godkendt omfang, ikke testes i pæletesten og dermed får et NUL, der indgår i den samlede beregning for voksenboksen.

Meningen fra Euro NCAPs side er selvfølgelig, at sikkerhed ikke skal koste ekstra.
 
(De tekniske oplysninger stammer fra den gældende protokol, Euro NCAP "Heavy Vehicles Test and Assessment Protocol", Oktober 2012) 


Egentlig var fjerde kvartals testserie afsluttet, men Euro NCAP havde gemt en godbid til julemåneden:
En test af minibusser bygget på basis af store varebiler. En biltype, der ikke tidligere har været i søgelyset, men testen viser, at det er i højeste grad tiltrængt.
I disse to bilgrupper er sikkerhed som regel noget, der skal købes ekstra.

 

Testbilerne pr. 27. November 2013: (rækkefølge efter totalscore)
KLIK PÅ BILLEDERNE FOR AT KOMME TIL TESTRAPPORTERNE

Læs længere nede på siden om testen og de bagvedliggende regler. Det er en helt ny testgeneration, Euro NCAP her tager fat få:
 

Van/minibus
Ford Transit Custom
77%


Den eneste bil i testen, der har et rimeligt basisudstyr

Van/minibus
Fiat Scudo
55%

 
Gode kollisionsegenskaber, men mangler basis sikkerhedsudstyr

Van/minibus
Citroën Jumpy
55%



Gode kollisionsegenskaber, men mangler basis sikkerhedsudstyr

Van/minibus
Peugeot Expert
55%


Gode kollisionsegenskaber, men mangler basis sikkerhedsudstyr

Van/minibus
Hyundai H1
54%


Frontaltesten kunne være bedre, men den har diog ESC

Van/minibus
Renault Trafic
52 %

Den dårlige karakter er mest baseret på mangelen af basis sikkerhedsudstyr
(testen kan også gælde Opel Vivaro og Nissan Primastar)


Opdatering pr. 1. oktober 2014:

Minibusser og Vans - 2012 - 2014.
Stjernetallet anføres dels fra den oprindelige test og desuden omregnet til de skærpede 2014 krav   
(det kan lade sig gøre, da det kun er minimumskravene til karaktertallene for de enkelte kategorier, der er ændret år for år).

 

                                    Stjerner.
Oprindelig/
2014-værdi 

Voksen

Barn
 

Fodgænger

Safety Assist
 

Total score
  
  

Mercedes V-kl. 2014
 

93

 87

67

85   

86    

VW T5 2013
2014-krav

 
3 stjerner

79

 74

32

57  

66    

Ford Transit Custom 2012
2014-krav
 
3 stjerner

84

 90

48

71 

77    

Citroën Jumpy 2012
2014-krav

2 stjerner

59

 86

26

26   

55    

Peugeot Expert 2012
2014-krav
 
2 stjerner

59

 86

26

26   

55    

Fiat Scudo 2012
2014-krav
 
2 stjerner

59

 86

26

26   

55    

Hyundai H1 2012
2014-krav
 
1 stjerne

55

75

34

43   

54    

Nissan Primastar 2012
2014-krav

 1 stjerne

93

 87

67

85   

86    

Opel Movano 2012
2014-krav
 
1 stjerne

93

 87

67

85   

86    

Renault Trafic 2012
2014-krav

1 stjerne

93

 87

67

85   

86    


 

   

 

   

 

Copyright 2012: Sikkerbil.dk bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget