Testfase: 1. kvartal 2012: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  - tilbage til forsiden: klik på flag -

Honda Civic igen-igen
- i 2009 blev resultaterne fra 2007 genberegnet. Det blev til fem stjerner. Nu har Civic fået den store tur igen med fuld crashtest og efter de nye, skrappe 2012-regler. Det klarede den fint.

2012 


Honda Civic er efter testen at dømme et sikkert bekendtskab  for folk både i og udenfor bilen.

 

Honda Civic blev senest testet i 2007, hvor den med en total på 32,3 point kun var 0,2 point fra fem stjerner, men samtidig levede den ikke op til det daværende minimumskrav på 12,5 point (afrundet 13,0) i såvel frontal som sidetest.
Resultaterne fra 2009 var blot en revurdering af den gamle test for at se, om den kunne leve op til Euro NCAPs nye testændring, der skete fra og med 2009, og det kunne den. Der er f.eks. ikke mere noget minimumskrav i frontal- og side/pæletest. Civic er nu fremme i en 2012-udgave. Nogen helt ny bil er der dog ikke tale om.  Her er definitionen, at ændringerne skal være af en karakter, der kræver ny typegodkendelse. Og det har den "nye" Civic ikke fået. Men forbedringerne er markante og Civic er denne gang testet i en venstrestyret udgave mod tidligere højrestyret. Euro NCAP skelner ikke mellem højre- og venstrestyret, så længe bilfabrikanten med hånden på biblen, koranen ellers Buddas lære vil hævde, at der ingen forskel er på, hvilken side rattet sidder.

I 2009 kom Civic altså op på fem stjerner , uden at resultatet var særlig godt. Bl.a med brun markering af førerens bryst i pæletesten og en kun jævn piskesmældtest.
Det har formentlig ikke været godt nok for Honda, der fokuserer meget på crashtestegenskaberne, og ikke mindst fodgængersikkerhed. 
Så bilen har fået den helt store tur, og totalen på 86% (ud af 100% mulige) er nu en særdeles god placering. Dog ærgrer Honda sig nok over, at det blev til overvejende gul markering af førerens lårben og bryst. Men måleværdierne var pænt tæt på grønt, så der er bestemt ikke noget at skamme sig over.
 
Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil i frontaltesten. 
Både fører og forsædepassager (dukker) undgik alvorlige benskader, men området omkring rattet kan tænkes at give skader på personer, der sidder anlederledes eller er af en anden statur end testdukken.

 

Sidetesten var til topkarakter, mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet med for store påvirkning af ribbenene. Men ikke værre end at det blev til en gul markering.

 

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, endte med 3,3 point ud af 4,0 mulige, altså i det rigtig gode område og viser, at Honda Civic yder god beskyttelse mod piskesmældskaver ved f. eks. en bagendepåkørsel. Det var en markant forbedring i forhold til 2009-testen.
(Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden ligger io den pæne ende af procentskalaen, hvilket ikke er usædvanligt.
Passagerairbaggen kan frakobles, og frakoblingen fremgår tydeligt.
Advarselslabels vedrørende faren ved at placere en bagudvendt autostol på på forsædet uden at airbaggen er frakoblet, er helt efter bogen

 

Fodgængersikkerheden er på det jævne, hvad angår fronthjælmen, men Honda mestrer at skabe en sikker overgang mellem den lodrette front og den vandrette fronthjælm.


Den aktive sikkerhed er god med ESC og tre selehuskere, altså også på bagsædet.

 

 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,0

8,0

7,4

3,3

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

5-dørs hatchback
Egenvægt: 1.292 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)

2 Frontairbags (førerairbaggen dobbeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)

Gardinairbags

Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder

3 selehuskere (inkl. bagsædet)

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

83

69

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.

 


Et fint grafikbillede, hvor værdierne bag de gule farver ligger tæt på tallene for grøn markering. .

Frontaltest ved 64 km/t

Honda Civic klarer sig denne gang lidt bedre i frontaltesten, så selv om det ikke er en ny konstruktion, har Honda alligevel haft travlt med forbedringer.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten viser forbedringer, så nu er sikkerheden i den barske pæletest helt fin. 

Påkøres fra siden med 50 km/t

Denne test plejer at give grøn markering overalt i Euro NCAP-testen - og Honda Civic fulgte traditionen.

 


Piskesmældtesten, der skal simulere en bagende-påkørsel, kom op i det grønne felt hvor markeringen før var orange, altså på det jævne.

 


Airbaggen virkede som den skulle, men trykket
på brystet var lidt for højt til at være perfekt.



Sikkerheden for de to børn (dukkebørn) på bagsædet var rimelig god, men det 1,5 år gamle barn viste lidt for kraftige påvirkning af nakken, mens den treårige (tydeligst på billedet), havde lidt for stor påvirkning . Tiul den 1,5-årige havde Honda valgt en Britax-Römer BabySafe Plus autostol og til den treårige en Britax-Römer Duo Plus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CMBB som ekstraudstyr

 

Honda Civic får i den nye udgave "Honda's Collision Migitation Brake System (CMBS) som muligt ekstraudstyr. En radarbaseret, automatisk bremseteknologi, som Euro NCAP tidligere har belønnet med "Advanced-prisen".
Klik på billedet og få en forklaring af systemet på dansk.

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO 
-klik på billedet

 

 

Se ESC-testvideo. (på vej)
Klik på billedet

 

 

 

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk