Testfase: 4. kvartal 2010: 
  


  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - 
på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Jaguar XF


 

Det blev kun til fire stjerner for den nye Jaguar, og det er simpelt hen for dårligt. Når man køber en luksusbil går de fleste nok også ud fra, at sikkerheden er i luksusklasse, men det gælder altså ikke for Jaguars vedkommende.  Også med hensyn til fodgængersikkerhed skraber Jaguaren bunden.

Ved frontaltesten er det forhold omkring instrumentpanelet, der udgør en risiko, især i førersiden. Sikkerheden er samtidig for afhængig af passagerernes størrelse og deres måde at sidde på.

Sidetesten forløb perfekt til et rent ottetal, hvilket er maksimum her. Men det samme resultat opnåede 20 andre af årets i alt 28 testede biler. 

Pæletesten blev til gengæld en rigtig bundskraber, årets dårligste blandt bilerne med hovedbeskyttende airbag. Heller ikke piskesmældresultatet er for godt, så alt i alt der Jaguaren en skuffelse.
S
ikkerheden for børnene på bagsædet var heller ikke god, og særlig uheldigt er en uklar advarsel mod at placere et barn i en bagudvendt autostol i forsædet, idet Jaguaren ikke har nøglelås for airbag som standard.

På sikkerhedsområdet kan en justerbar fartbegrænser givet op til et point. Jaguar XF har dette udstyr, men det lever ikke op til Euro NCAPs krav og er derfor ikke blevet belønnet i testen.

Fodgængersikkerheden kunne man på forhånd have troet ville være i top, idet Jaguar (Ford) har konstrueret en fronthjelm, der ved en kollission løftes op og skaber afstand til de hårde motordele. Men systemet fungerer ikke godt nok, er Euro NCAPs dom.

Konklusion:

Jeg vil ikke købe en Jaguar XF set med sikkerhedsbrillerne på

Front

Side

Pæl

Bagfra

12,4

8,0

5,6

2,2

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

78

65

43

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.



Der er lidt for mange glade farver på denne grafik. Farverne bør være grønne og gule. Procenterne i de forskellige testbokse er bestemt heller ikke noget at prale af, så de fire stjerner er velfortjente.

Frontaltest ved 64 km/t

Jaguar XF er en stor og flot luksusbil, men den lever ikke rigtig op til forventningerne.Den er i hvert fald for dårlig efter dagens standard. Det er en højtestyret bil, der er testet. Fabrikanten erklærer, at bilens klarer sig ligegodt om den er højre eller venstrestyret.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten efslørede svagheder i Jaguarens forsvarssystem ved en sidekollision mod en pælelignende genstand. Lygtepæl, træ m.v. Men beskyttelsen i brysthøjde er for svag. Den almindelige sidetest er helt i top.

 

Piskesmældtesten er i den lavere ende af de middelmådige resultater.

 


Barnesikkerheden får et skud for boven. Ikke så meget på grund af selve test-kollisionen, men det ser ikke så godt ud, hvis man er nødt til at have et lille barn på forsædet. Passagerairbaggen kan ikke frakobles og det kniber med advarsler om faren ved at transportere et barn på denne måde.

 

Passagerkabinen klarede for så vidt kollisionstesten godt, men der er strukturer i instrumentpanelet, som kan skade fører og forsædepassager, hvis de ikke lige præcis har den størrelse som en Jaguar-bilist skal have eller  hvis man ikke sidder, som Jaguar mener, at man bør sidde.

 

 

 

Samtlige testede biler i 2010

 

 

 

Total

 score.

Maks. er 100%



1

BMW 5

2

Alfa Romeo Guiletta

3

Honda CR-Z el-hybrid

4

Suzuki Swift

5 Kia Sportage
6 Toyota Verso
7

Kia Venga (gentest)

8 Ford Grand C-MAX
9

BMW X1 rekalkuleret

10

Hyundai iX35

11 VW Sharan /
Seat Alhambra
12

Citroën C4

13 Ford C- MAX
14 Opel Meriva
15 Audi A1
16

Mercedes E- rekalk.

16 VW Passat
18 Mini Countryman
19

Mercedes GLK, rekalk.

   
 

20 Nissan Micra
21

Nissan Cube

22

Kia Venga (1.ste)

23 VW Amarok
24

Seat Exeo

25

Mazda CX-7

26 Jaguar XF
   
 

27 Citroën Nemo Kombi
   
 

28 Landwind CV-9

 

 



Se video   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside

             

                     www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk